Bereiken of Bewegen?

Gastblog Gerald Fransen (Get.Noticed Partner)

Als audiovisueel producent spreek ik veel bedrijven. Vaak komt de vraag voor een filmpje voor op de website. In veel gevallen willen bedrijven gewoon mee met de tijd en vinden ze het belangrijk om, net als hun concurrent, ook een filmpje op de website te kunnen laten zien.

Voor mij is deze vraag het begin van een proces. Zomaar wat laten zien en wat shots achter elkaar plakken werkt niet voor film als onderdeel van de marketing/communicatiemix. Een goede film maak je immers samen.

Ik ga dan ook altijd het gesprek aan met de potentiële klant om te achterhalen waarvoor hij de film wil gebruiken, wat de film moet vertellen, voor wie deze bedoeld is etc.

Deze gesprekken vind ik een van de leukste elementen van mijn werk. Een bedrijf geeft zich bloot en samen kijken we naar knelpunten en mogelijke oplossingen hiervoor. Vaak hebben bedrijven in de loop der jaren een bedrijfsblindheid opgebouwd, het ene bedrijf wat meer dan het andere natuurlijk. Heerlijk is het om onbevangen vragen te mogen stellen met als doel; een filmpje produceren dat ook daadwerkelijk gaat werken voor het gestelde doel. Omdat ik geen deel uitmaak van het bedrijf of bedrijfsproces heb ik de afgelopen jaren veel ogen doen open gaan, “Tja, waarom doen we dit eigenlijk al jaren zo?”

Wat me opvalt is dat sommige bedrijven zich nog steeds richten in hun communicatie naar buiten toe op het bereiken van de doelgroep. Brochures, advertenties en ook bedrijfsfilms zijn vrij algemeen en worden te pas en te onpas ingezet met de gedachte dat de doelgroep bereikt moet worden.

Veel interessanter is de vraag hoe je de doelgroep nu in beweging krijgt? Het bereiken van de doelgroep is heden ten dage minder een probleem dan 5 jaar geleden. De wereld is met de sterke opkomst van social media immers een stuk transparanter geworden. Alleen het “zenden” van de boodschap werkt niet meer. We willen de dialoog, het gesprek, zenden én ontvangen dus.

Een bedrijfsfilm laten maken is tegenwoordig voor elk bedrijf betaalbaar en de mogelijkheden om de film te laten zien beperken zich niet enkel tot DVD of beursstand. Met de huidige generatie camcorders en montagesoftware is het ook goed mogelijk om zelf een goed werkende bedrijfsfilm voor op de website te produceren.

Let hierbij dan wel op de volgende zaken:

  • hou het kort, niemand zit te wachten op een film van 10 minuten
  • hou het simpel, probeer niet alle elementen van het bedrijf in één filmpje te laten zien. Liever meerdere korte filmpjes voor de verschillende onderdelen/afdelingen
  • maakt het teasend, leg niet alles tot in detail uit (tenzij het instructiefilm betreft) en laat wat te raden over. Lok de dialoog uit (wel positief natuurlijk) en geef mensen de mogelijkheid om te reageren.
  • zorg voor een duidelijke “call to action”, wat wil je dat de kijker na het bekijken van het filmpje gaat doen, bellen, mailen etc. of positief over uw bedrijf vertellen tegen anderen?
  • bepaal duidelijk uw doelgroep, maak een film voor één doelgroep met een duidelijke boodschap.


Nog steeds zie je dat bedrijfsfilms die gemaakt zijn voor klanten van een bedrijf ingezet worden om personeel voor het betreffende bedrijf te werven. Verschillende doelgroepen dus. De kans dat je de doelgroep in beweging krijgt wordt dan natuurlijk een stuk kleiner.... tja je bereikt ze wel maar of je ze in beweging krijgt...?

Gerald Fransen, Audiovisueel producent

Tags: Gastblog

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen