Google+ en Google Zoekresultaat

3 belangrijke effecten van Google+ op Google Zoekresultaten

Google+ bestaat al een tijdje en het wordt tegenwoordig door een steeds grotere groep marketeers succesvol ingezet. Sommige critici zien Google+ als een soort ‘spookstad’: veel plaats, weinig inwoners! Als marketeer en bedrijf wil je juist daar actief zijn waar je klanten zitten, niet? De cijfers snoeren de critici tot nog toe de mond: inmiddels heeft Google+, sinds 2011, al ongeveer 500 miljoen gebruikers. Dat is indrukwekkend te noemen! Naast het groeiend aantal gebruikers zijn er meer redenen om Google+ serieus op te nemen in je online strategie. Onder meer voor het effect op Google Search:

 

1. Google Authorship

Google is druk bezig om Google+ als een soort “sociale laag” over alle andere Google-producten en diensten te leggen. Google+ zal dus effect (gaan) hebben op Youtube, Gmail maar ook op de zoekresultaten van Google Search. Binnen de zoekresultaten gebruikt Google Authorship namelijk informatie over de auteur van een bepaald website artikel. In principe koppelt Google het Google+ profiel (dit heb je dan dus wel één nodig) van de auteur aan dit website artikel. De zoekresultaten met een foto en informatie van de auteur erin verwerkt, springen meer in het oog en worden volgens Eric Schmidt, Google’s chairman, hoger in de zoekresultaten weergegeven :

 

“Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.”

Klik hier voor een handleiding m.b.t. het implementeren van Google Authorship.

 

Een voorbeeld van een Google zoekresultaat met Google Authorship is hieronder te zien.

Naam

 

2. Betere plaatsing op Google SERP

SERP is een afkorting die staat voor  "search engine results page" oftewel de resultaten pagina van een zoekmachine. Op het moment dat je bedrijf of organisatie een goed onderhouden Google+ bedrijfspagina heeft, gaat Google je website prominenter plaatsen op de resultatenpagina van een zoekopdracht, inclusief Volg-button (zie afbeelding hieronder).

 

Klik hier als u een Google+ bedrijven-pagina wilt maken

Naam

 

3. Google Lokaal

NaamGoogle Lokaal is een functie binnen Google+ waarbij lokale bedrijven hun plek kunnen claimen op het Google+ platform. Tevens zorgt een Google Lokaal profiel op Google+ ervoor dat je lokaal bedrijf in de lokale zoekresultaten verschijnt (Google maar eens “Restaurant” i.c.m. uw woonplaats). Naast het verschijnen in zoekresultaten is er binnen een Google Lokaal pagina ook de mogelijkheid om recensies te schrijven over het betreffende lokale bedrijf. Google koppelt hiermee Google Maps, Google+, een recensie-sytsteem en Google zoekresultaten. Als dat nog niet een reden is om hier als lokaal bedrijf gebruik van te maken....

 

Klik hier voor meer informatie over Google Lokaal

Naam

Tot zover “3 belangrijke effecten van Google+ op Google Zoekresultaten”. Google is constant in beweging en daarom is dit artikel een momentopname. Al meerdere keren is er gesproken over een mogelijk direct effect van Google+ op de samenstelling van zoekresultaten: het zogenaamde social search. Tot nog toe wordt dit door Google ontkent en heeft Google+ officieel voornamelijk een indirect effect. Echter is het maar de vraag of Google in de toekomst de sociale interacties op Google+ niet zal gaan verwerken in haar zoekresultaten. Een aanwezigheid van bedrijven en organisaties op Google+ wordt langzaam maar zeker een vereiste om binnen de overige Google-diensten “in the picture” te blijven!

Tags: Marketing, Gastblog

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen