Hoe haal ik meer uit mijn website?

Je hebt een complete website of webshop en je staat nu op het punt om er meer uit te gaan halen. Je wilt meer bezoekers, meer bezoektijd, meer bestellingen of meer contactaanvragen. Er zijn verschillende knoppen waar je als site eigenaar aan kunt draaien om meer uit je eigen website te halen. Hieronder beschrijven we diverse voorbeelden:

Responsive design

Als je weet wie je doelgroep is, dan kun je zelf achterhalen of je een website nodig hebt die alleen voor pc bedoeld is of ook voor tablet en smartphone. Waarschijnlijk heb je zelf de conclusie al getrokken dat tablet en smartphone niet meer weg te denken zijn als device van je doelgroep.

Sinds 2013 zie je een sterke opkomst van responsive websites. Een website of webshop die optimaal schaalt naar de grootte van het device waarop je de website of webshop bekijkt. Een responsive website heeft twee grote voordelen: De webbouwer maakt één frame dat optimaal geschikt is voor alle devices en een responsive wordt belangrijker gevonden door Google dan een niet responsive website. Je website wordt dus ook direct beter gevonden.


Aantal kliks

Je doelgroep kan heel divers zijn, zakelijk  particulier, man of vrouw het maakt niet uit. Eén ding weet je wel zeker ongeacht je doelgroep:  Je doelgroep wil zijn doel bereiken op je website of webshop in zo weinig mogelijk tijd en kliks. Simpelweg, als je klant niet gemakkelijk en rechtstreeks naar zijn doel kan navigeren op je website dan raak je hem kwijt en met een beetje pech zie je hem ook niet meer terug.

Ga samen met diverse klanten eens kijken hoe gemakkelijk ze naar hun doel navigeren, moeten ze zoeken? Moeten ze 9 x klikken voordat ze op de plaats van bestemming zijn of vinden ze direct en transparant hun doel?


Bloggen

Lever toegevoegde waarde aan je website door goede inhoudelijke blogs te schrijven of te laten schrijven. Als jij specialist bent in de verkoop van pannensets, dan geef de informatie weg over alles wat mensen moeten weten over pannensets om de simpele reden dat je je klant ook moet laten zien dan ze bij jou aan het goede adres zijn.

Als een klant weet dat jij de specialist bent in alles dat met pannensets te maken heeft en dat laat je zien in heel je communicatie, dan is de prijs voor mij als koper van ondergeschikt belang op het moment dat ik moet kiezen om bij jou of je concurrent te kopen. Je concurrent biedt me dezelfde pannenset aan voor € 10,- minder, maar ik weet door jouw vakkennis dat jou de autoriteit bent op het gebied van pannensets, dan koop ik bij jou. Uiteraard zul je dan ook wel echt de kennis in huis moeten hebben van je eigen product of dienst. Deel deze kennis met je klanten.

Daarnaast helpt elke blogpagina die gaat over jouw producten en jouw bedrijf in de vindbaarheid van je website of webshop voor Google.


AB Testen

Voor webshop eigenaren is AB testen hot topic. Stel je hebt een knop op je webshop met de tekst, “bestel hier” of je hebt de tekst “koop nu”. Welke tekst genereert nu het meeste conversie? Het antwoord is simpel, dat weet je pas als je het test.

Met AB testen richt je je website of webshop zo in dat je in een project 50% van de respondenten laat landen op de pagina met de knop en tekst “bestel hier”. De andere 50% laat je landen op een pagina met knop en tekst “koop nu” en je meet door welke tekst het beste geconverteerd heeft. AB testen laat je los op kleuren, teksten, soorten knoppen, soorten plaatjes en nog veel meer. Je draait net zo lang aan alle knopjes totdat je weet dat je zo dicht mogelijk tegen je optimale website of webshop aan zit.


 

Tags: Webdesign

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen