Emerce Conversion 2014

Verslag met tips & tricks voor site en shop-eigenaren


Michiel Tummers en Arjan Elbers bezochten op 10 april jl, Emerce Conversion 2014 in Amsterdam. Ze hebben alle concrete cijfers en tips van zeven sprekers verzameld voor website- en webshop eigenaren en andere relaties van Get.Noticed.

 

Mobile friendly

Nederland heeft circa 12 miljoen actieve smartphones en die worden meer en meer gebruikt. Een gemiddelde smartphone gebruiker kijkt meer dan 150 keer per dag op zijn smartphone. Ongeveer 67% van alle online zoekopdrachten worden via een mobile device ingegeven. Als tweederde van alle mensen zoekopdrachten geeft via een mobile device, dan dient zowel je website als je contactgegevens bijzonder goed geoptimaliseerd te zijn voor mobile. Quick win: Gebruik Google Places. Als jouw telefoonnummer via Google Places duidelijk klikbaar is en dat van je concurrent niet, word jij gebeld.

 

App vs Responsive

Bouw geen app om een app te bouwen. Veel bedrijven willen een app, omdat dan nou eenmaal leuk is. Weet eerst precies wat je wilt en schaf geen app aan omdat het mode is. Veel grote bekende nationale en internationale concerns hebben wel al meerdere apps in de appstore staan, maar hebben nog niets eens een responsive coroporate website online staan, erg jammer.  Vraag je goed af wat het doel is van je platform en bekijk vanaf daar of je een app of gewoon een responsive website nodig hebt.

 

AB testen

A B Testing Emerce Conversion 2014

AB testen is trendgevoelig, als de consument vandaag op A reageert kan hij over een half jaar mischien wel beter op B reageren. De resultaten van AB testen blijven dus nooit statisch. Test grote verschillen als je AB test, niet alleen een schaduw aanpassen of een kleurentint. Hoe grote het contrast van A vs B, des te beter het resultaat zal worden. Vermijd testen met te veel variabalen in 1 keer. Test 1 of maximaal 2 items per AB test. Voer de testen uit op overzichtelijke pagina's zonder veel afleiding van andere componenten. Voer geen blinde tests uit, of ga niets testen "omdat de baas het roept", voer strategische conversie testen uit. Benoem een dedicated tester, AB testen is geen extra "taakje" voor de marketeer of de webanalist.

 

Loadtime

Minimaal net zo belangrijk als algehele conversie is loadtime optimalisatie. Amazon heeft zeer zorgvuldige loadtime testen uitgevoerd en heeft kunnen concluderen dat elke 100 milliseconden vertraging je 1% van je verkoop kost. Een loadtime van 2,3 seconden genereerde 1,5% conversie waar een loadtime van 1,4 seconden een conversie van 3,5% genereerde. Mensen haken echt zeer snel af bij trage websites en webshops. Voor een first time visitor is algemeen geaccepteerd dat de loadtime van een homepage onder de 3 seconden is en van een vervolgpagina onder de 2 seconden. Test je loadtime via verschillende tools, zoals: Google Analytics, Pagespeed, GTMetrix etc. en test vaker dan 1 keer om een representatief beeld te krijgen van de performance van je website. Optimaliseer je site zo goed mogelijk om sneller te worden. Tijdvreters zitten onder andere bij social buttons, laad deze pas in als iemand er ook daadwerkelijk op klikt.

 

Psychologie

Brein Emerce Conversion 2014

Bij verschillende sprekers hebben we ook over psychologie diverse interessante items gehoord, ook deze sommen we kort op: Laat niet te veel foto's van mensengezichten zien op je website. Gezichten leiden de bezoeker af van de tekst en de inhoud. Als je toch met gezichten werkt, stuur het gezicht dan de richting op, waar je wilt dat de bezoeker heen kijkt, met de juiste foto kun je dit onbewust versterken. Word een autoriteit in je vakgebied. Als je bezoeker je ziet als autoriteit, dan gelooft hij je en koopt hij bij jou en niet bij je concurrent. Geef je bezoeker een beloningsprikkel als hij iets goed heeft gedaan. Laat bijvoorbeeld na elk invulveldje een groen vinkje zien, dit motiveert de bezoeker om de rest ook in te vullen. Als je een prijs plaatst op je webshop van vijhonderd euro, kun je dat op verschillende manieren tonen, voorbeeld:
A € 500
B € 500,-
C € 500,00
Optie A wordt het snelst gekocht, omdat dat bedrag er het kleinst uitziet. prijzen die op een 9 eindigen doen het in verkoop altijd beter dan die eindigen op een ander cijfer. Je bezoeker koopt bij je als je vertrouwen uitstraalt, vaste items om dat vertrouwen te winnen zijn:
Gebruiksvriendelijkheid staat voorop. De kwaliteit van informatie is goed. Het uiterlijk is modern en mooi en heeft goede foto's.  Personaliseer alles wat mogelijk is, als bezoekers een account  hebben, spreek ze dan aan met hun naam. Toon aan dat je oprecht rekening houdt met veiligheid en privacy. Laat aanbevelingen en vegelijkingen zien van wat andere mensen zeggen over jou en jouw producten en diensten. 
 


Formulieren

Formulieren, invulvelden en contactgenerators worden vaak als "niet belangrijk gezien", terwijl 64% van alle mensen die starten met het invullen van een formulier dit niet afmaken, door de slechte kwaliteit van het betreffende formulier.  Ongehoord dat tweederde van alle mensen die je zover hebt een veld in te laten vullen af laat haken, omdat je geen aandacht hebt besteedt aan het formulier. Gebruik een autofiller waar mogelijk (vul postcode en huisnummer in en de andere regels worden automatisch aangevuld). Captcha's zijn verantwoordelijk voor 12% afhakende klanten. Hier dien je jezelf dus serieus af te vragen wat erger is, elke dag spamm verwijderen of 12% van je conversie missen. Webshopeigenaren die discountcodes gebruiken worden geadviseerd erg goed na te denken hoe prominent ze dit "voucher invulveld" laten zien, omdat mensen die geen voucher hebben gaan Googelen naar vouchers. Op dat moment zijn ze van je webshop af en met een beetje pech vinden ze wel vouchercodes van je concurrent.
 

Ook volgend jaar zijn we weer van de partij!

Emerce Conversion 2014

Tags: Magento, Events

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen