Hilversum 3

Gastblog van Gerald Fransen

Vanmorgen klonk Herman van Veen door de radio met het lied, Hilversum 3. In dit lied bezingt hij vroegere tijden. De tijd dat het leven nog goed was en iedereen zijn eigen lied mocht zingen, Hilversum 3 bestond toen nog niet.  Dit deed me direct denken aan vandaag de dag. Hoe groot is de invloed van Hilversum eigenlijk nog?


Televisie kijken doen we steeds meer on demand en videodiensten zoals HBO of Netflix zijn sterk groeiend. Op een vrije zaterdag avond kijk ik vaak YouTube muziekvideo’s, ja inderdaad gewoon op het televisiescherm. De kwaliteit van de content die op YouTube te zien is, is de afgelopen tijd sterk verbeterd. Full HD is ook op YouTube geen uitzondering meer en met de snelle internet en glasvezelverbinding van tegenwoordig is het streamen hiervan ook geen probleem meer. Het kijkt wel lekker weg moet ik zeggen. Lekker „surfen” van de ene naar de andere YouTube film.


Het avondje televisie kijken heeft voor mij hierdoor in ieder geval een heel andere inhoud gekregen.


Natuurlijk worden er ook nog steeds goede programma’s geproduceerd door de publieke omroepen. Echter bij lange na niet voldoende om het grote aantal zenders van `s-morgens tot `s-avonds te vullen. Om toch de tijd gevuld te krijgen worden ons allerlei onzinnige spelletjes programma’s, „wegstem” programma’s en herhalingen door de strot geduwd. Daarnaast worden voor veel geld programma’s aangekocht van buitenlandse zenders die, jawel, ook gewoon via Netflix, HBO en inderdaad, YouTube te bekijken zijn. Dubbel betaald denk ik dan.


Staatsecretaris Dekker vindt ook dat de publieke omroep anders georganiseerd moet worden. Plannen hiervoor heeft hij vorig jaar reeds gepubliceerd. De omroep moet „hedendaags worden” en zich aanpassen aan het mediagebruik van het publiek. Hij heeft gelijk, het traditionele Hilversumse bolwerk past niet meer in deze tijd. Immers, content telt en niet het aantal leden. Ook zelfstandige producenten moeten hun programma’s gemakkelijker via de publieke omroep kunnen laten zien. Concurrentie dus van commerciële productiebedrijven. Dit leidt tot meer creativiteit, verjonging en uiteindelijk betere content die past bij de kijk- en luisterbeleving van het publiek


De idyllische tijden van vroeger, zoals Herman van Veen ze bezong lijken te gaan herleven. Ieder zingt zijn eigen lied” en voor de kijker/luisteraar wordt het gemakkelijker op welk moment ze welk lied wil horen.

 

Gastblog Gerald Fransen van Fransen AV.

Tags: Gastblog

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen