Van bezoeker tot klant

Emerce Conversion - Het profileren van de doelgroep in 4 stappen.

Emerce Conversion 2015

Dit jaar waren wij ook weer van de partij op de Emerce Conversion 2015 in Amsterdam. Door in kleinere groepen op te splitsen, hebben we in totaal 10 interessante presentaties bekeken. Het merendeel van de presentaties waren (test-) cases die werden besproken waarbij er data, tips en voorbeelden werden gedeeld over AB testen. Het was erg interessant om de verschillen en overeenkomsten tussen deze cases te zien. Bepaalde elementen (zoals kleuren, posities van content, woorden  etc. ) werkten voor het ene bedrijf erg goed, terwijl ze bij een ander bedrijf voor een daling in hun conversies zorgden. Dit heeft te maken met het feit dat elk bedrijf zijn eigen doelgroep heeft, die weer verschillend reageren op bepaalde keuzes die worden gemaakt. Het is daarom belangrijk om te weten uit wat voor soort bezoekers jouw doelgroep bestaat. Maar hoe kom je daar achter? Juist, door te profileren.

 

Awareness

De Awareness fase is de eerste fase van het profileren. De bezoekers in deze fase zijn te herkennen aan het vluchtige gedrag wat ze online vertonen. Ze scannen de teksten en klikken heen en weer tussen de pagina’s om globale informatie te verzamelen. In deze fase zijn er nog niet veel gegevens bekend van deze bezoekers. Via bijvoorbeeld reclame is er een bepaalde behoefte ontstaan en daarom zijn ze op onderzoek uit. Ze weten nog niet precies wat ze willen, dus via bepaalde advertenties op strategische plekken kunnen we deze bezoekers helpen om de juiste beslissingen te maken.

 

Consideration

De volgende fase is de Consideration fase. Het is belangrijk om de bezoekers in deze fase goed te begeleiden, zodat ze een goed gevoel krijgen.  De bezoekers in deze fase werken namelijk naar een bepaalde keuze toe, die het beste bij hen past. Door middel van duidelijke informatie en het tonen van relevante USP’s, kun je de bezoekers uit deze fase overhalen dat ze op de juiste site zijn beland om hun keuze te maken. In deze fase zijn de bezoekers actiever op zoek naar informatie. Teksten en reviews worden goed gelezen,  producten worden vergeleken, ze melden zich aan voor de nieuwsbrief en ze maken gebruik van zoekfilters. Al deze acties geven weer extra informatie over de profielen van de bezoekers.

 

Purchase

De keuze is gemaakt en de bezoekers gaan in deze fase recht op hun doel af. Dit is de Purchase fase. Specifieke informatie zoals prijzen, data en specs  worden opgezocht en zo maken deze bezoekers hun aankoop compleet. Ze zullen zeer binnenkort converteren, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet meer om jou heen kunnen. Dit kun je bereiken door ervoor te zorgen dat je maximaal zichtbaar bent in bijvoorbeeld zoekresultaten en dat jouw advertenties vaak terug komen. Alle data-eindjes van deze bezoekers kunnen nu aan elkaar worden geknoopt en dan heb je een goed gevuld profiel.

 

Loyalty

Het profiel is nu helemaal compleet, want de bezoekers hebben geconverteerd. Alle paden die ze hebben bewandeld tijdens de zoektocht geven informatie. Deze informatie kan weer gebruikt worden voor een eventuele volgende aankoop. Na een positieve ervaring zou het fijn zijn, als deze bezoekers ambassadeur worden van jouw product of website. Ze kunnen hun mening geven door  reviews achter te laten, door blogberichten te schrijven over het product of de webshop, en ze kunnen hun aankopen promoten op social media.

Tags: Marketing, Events

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen