Waaraan voldoet een goede recruitmentsite?

De belangrijkste tips in vogelvlucht

In vogelvlucht benoemen we de belangrijkste punten, waaraan een goede recruitmentsite minimaal moet voldoen:

 

Een recruitmentsite is een “aparte” website

Een recruitmentsite is geen “onderdeel” van je bestaande corporate website met vacatures erop. Een recruitmentsite is een professionele “aparte” website. Alle content en visuals gaan over werken bij, vacatures, de mensen van, de sollicitatieprocedures etc. nergens anders over.

 

Responsive

De recruitmentsite is responsive, (schaalbaar voor desktop, tablet en mobiel) meer dan 50% van al het sollicitatie zoekverkeer komt al via mobiel of tablet binnen. Google beloont sinds april 2015 websites die mobile vriendelijk zijn ten opzichte van websites die dat niet zijn. Responsive is geen kwestie van willen, maar van moeten.

 

De site is gericht op je doelgroep

De gehele look and feel, de foto’s, de tekst, de video’s en vooral de schrijfstijl is gericht op je doelgroep. Je doelgroep is “De sollicitant” daarom kan het zijn dat de strategie van je communicatie op je “recruitmentsite” geheel afwijkt van de strategie van je corporate website.

 

Gebouwd voor conversie

De website moet gebouwd worden voor conversie dat betekent wat anders dan alleen een aantrekkelijk plaatje (het design) laten zien. Bezoekers hebben één primair doel, vacatures lezen en solliciteren.  Laat je niet verleiden tot het plaatsen van toeters en bellen die afleiden van dit doel.

 

Knock-out, werf breed, selecteer smal.

Haak je recruitmentsite aan op goede websites die voldoende relevant traffic genereren. Goede jobboards, vacaturezoekmachines  en andere relevante kanalen. Werf breed in je doelgroep, maar selecteer smal. Je wilt per slot van rekening geen 100 sollicitanten hoeven te behandelen. Dit doe je door goede knock-out questions in te bouwen. Per vacature geef je de “knock-out” ofwel afval criteria mee. Als de kandidaat niet voldoende aansluit bij de vacature, wordt hij automatisch afgewezen. Probeer de afgevallen kandidaat wel te verleiden om zich in te schrijven in de CV-Database, want wie weet is deze persoon wel degene die je zoekt bij een volgende/andere vacature. De kandidaten die door zijn zullen doorgaans ook passen bij je vacatureprofiel en daar heb je ineens alle tijd en aandacht voor om ze te screenen.

 

Laat automatisering voor je werken

Een goed werkende recruitmentsite  laat zoveel mogelijk “automatisch” doorlopen. Verleid alle bezoekers van je website om een jobalert aan te maken. Vandaag je baan niet gevonden? Geef aan wat je aanspreekt en je ontvangt (als sollicitant) meteen een mail als de vacature zich wel voordoet! Hetzelfde kun je overigens inrichten voor nieuwe cv’s in je CV-Database die bij inschrijving direct doorgestuurd worden naar een collega van je bedrijf.

 

Contentmarketing

Er is ruimte ingericht op je recruitmentsite om content te schrijven, blogberichten, foto’s en meer omtrent het topic solliciteren en werken. Hoe meer relevante content je recruitmentsite heeft, des te beter je gevonden zult worden in Google.

 

Eenvoudig te koppelen

Je recruitmentsite is eenvoudig te koppelen via XML met ingaande als uitgaande partners. Vacatures komen bijvoorbeeld via een ATS of multiposter je website op. Echter om traffic te genereren plaats je dezelfde vacatures uit naar sources, zoals de vacaturezoekmachines (Indeed, Jobrapido etc.). Nederlandse technische bedrijven hanteren meestal een standaard in de opbouw van zo’n XML, dat is HR-XML gebaseerd op de SETU standaard.


Er zijn nog veel meer relevante onderdelen, details en nuances te benoemen over hoe je nu echt de perfecte recruitmentsite bouwt en profileert.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Tags: Arbeidsmarkt

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen