Meet Magento 2016: community gathering

Hét Magento evenement in Nederland voor developers, shop eigenaren en marketeers. Deze editie stond in het teken van Magento2 en alles wat hierbij komt kijken. De nieuwe features, nieuwe uitdagingen en wat het gaat betekenen voor e-commerce en de toekomst van Magento. Het is zoveel meer dan een simpele update!

Hét Magento evenement in Nederland voor developers, shop eigenaren en marketeers. Deze editie stond in het teken van Magento2 en alles wat hierbij komt kijken. De nieuwe features, nieuwe uitdagingen en wat het gaat betekenen voor e-commerce en de toekomst van Magento. Het is zoveel meer dan een simpele update!

Get.Noticed was uiteraard aanwezig. Met 3 man sterk hebben we geprobeerd zoveel mogelijk lezingen bij te wonen om ons op deze manier zoveel mogelijk informatie over Magento2 en ontwikkelingen op marketing gebied te verzamelen.

Doordat het dagschema dusdanig vol was gepland, konden we helaas niet alles bijwonen en moesten er keuzes gemaakt worden. De technische details zullen we je besparen, hier gaat menig brein van kraken!

 

Marketing tips en tricks voor conversie verhoging

Uiteraard werd er heel veel verteld over Magento2, maar er was ook voldoende ruimte voor marketing tips & tricks. Veel informatie was ons echter al bekend en hebben we zelfs al een keer behandeld in ons artikel over “Emerce Conversion”.

Persuasive design - zo pas je gedragspsychologie toe voor maximale conversie

Design beïnvloedt gedrag. Als je weet hoe je gedrag kunt beïnvloeden, dan kun je er een design voor maken. Hier heeft Dr. BJ Fogg uitgebreid onderzoek naar gedaan en kwam met de volgende simpele formule: B = MAT (Behavior = motivation x ability x trigger). Maar wat houdt het in?

Bmat

Volgens dit model kun je het beste streven naar de rechter bovenhoek. Hoge motivatie, gebruiksvriendelijk en een duidelijke trigger (call-to-action). Heb je een hoge motivatie, maar is het te moeilijk in het gebruik dan krijg je frustratie. Is het makkelijk in het gebruik maar is er weinig motivatie (interesse) dan krijg je ergernis. Hoe het precies in zijn werk gaat is een artikel op zichzelf, ik zal dus enkel de kernpunten benoemen die eenvoudig toe te passen zijn en bovendien zeer effectief kunnen uitpakken.

 

Enkele principes die een positief effect op je conversie kunnen hebben:

Keuzestress
Minder keuze = meer conversie. Teveel producten, call-to-actions, filters, navigatie opties, of attributen zorgen voor keuzestress. Hierdoor kunnen potentiële leads juist afhaken, hou het simpel. Focus de aandacht op één visual, één titel en één call-to-action.

Facetnavigatie
Denk aan minder opties in je categorie filters en maak bovendien relevante filters! Bijv.: “Stille wasmachines” of “wasmachine voor klein gezin”. Begeleid je klanten vanuit hun perspectief, niet met technische termen waar ze niks van snappen.

Transparant en veilig
Klant duidelijk maken dat de “voeg toe aan winkelwagen knop” nog niet definitief is en dat wijzigingen nog mogelijk zijn ( kan conversie verhogend zijn tot wel 50%! )

Stroomlijnen van content
Jenga techniek: haal telkens beetje voor beetje elementen weg om content te stroomlijnen.
Hierdoor gaat de gebruiksvriendelijkheid omhoog, maar blijft de motivatie hoog.

 

Hoe kun je motivatie boosten?


Sociaal bewijs en schaarste
Laat zien hoeveel andere mensen het product gekocht hebben en creëer schaarste. Dit zorgt voor tijdsdruk en het gevoel dat je de kans loopt iets mis te lopen als je te lang wacht.

Kleine commitments
Verander CTA teksten naar iets wat voelt als een kleinere commitment. Hou de drempel laag om leads verder in de funnel te krijgen. Schrik ze niet af.

Default settings
Werk je met abonnementen? Stel dan een default abonnement in (meest gunstige prijs) en verberg de andere opties onder een linkje (bijv.. Toon meer betalingsplannen). Dit vermindert keuzestress.

Labels
Gebruik product labels om gedrag te manipuleren (Nieuw, aanbieding, onze aanbeveling, best getest etc).

Spijt van aankoop
Probeer spijt van aankoop weg te nemen. Een order stopt niet na de betaling! Ook de mails die volgen moeten het idee geven dat het een top aankoop was. Benadruk free shipping of toon nogmaals de klant beoordelingen in de bevestigingsmail van de order.

Hot triggers
Toon o.a. bundel producten of gerelateerde producten. Zorg er echter voor dat deze gerelateerd zijn aan de taak waar de klant mee bezig is. Geen irritante banners of pop-ups als deze niet van toepassing zijn. De mobiele game “Angry Birds” wist deze perfect te implementeren. Door spelers op het juiste moment te triggeren met een call-to-action om credits te kopen, wisten ze eenvoudig en met weinig inspanning een enorme boost in extra omzet te creëren.

Angry birds example

 

Verbeter je betaalpagina op mobiel!


Al enkele jaren zien we dat het mobiele verkeer op webshops toeneemt (2016: 50%), maar dat er nog weinig daadwerkelijke aankopen gedaan worden via mobiel (70% desktop en 30% mobiel). Dit heeft een aantal oorzaken waaronder: vertrouwen, betalingsgemak, moeite, negatieve ervaringen in het verleden.
Uit onderzoek is gebleken dat mobiele aankopen het meest gedaan worden vanuit bed. Dit zijn vaak snelle impulsaankopen die weinig research/overtuiging vereisen, maar vaak gaat het fout bij de betaling. Zorg ervoor dat deze klanten binnen enkele klikken een bestelling kunnen plaatsen en dat je frustraties wegneemt. Enkele kleine tweaks kunnen zijn:

Betaling mislukt
Geef een optie om terug te gaan naar vorige pagina zonder de inhoud van je winkelwagen te verliezen. Laat klant eenvoudig en snel een nieuwe betalingsoptie kiezen.

Houd het beknopt
Beperk de scroll afstand en strip zoveel mogelijk invulvelden/elementen. Alles wat niet nodig is kan eruit. Alles wat niet vitaal is, kan weg. Op een desktop kunnen al deze velden al irritant zijn, op mobiel kan het fataal zijn!

Examples

Visuele hulp
Laat klanten visueel kiezen. Zorg dat betalings- en/of verzendopties (recente) icoontjes hebben. Het verhoogt zowel het vertrouwen dat je winkel uitstraalt en de gebruiksvriendelijkheid.

Paniek door onverwachte gebeurtenissen
Vermijd redirects naar andere pagina’s. Zorg ervoor dat betalingen allemaal binnen je eigen site plaatsvinden. Wordt een klant doorgestuurd naar een nieuwe onbekende pagina met vreemde URL, dan is de kans groot dat het vertrouwen wegvalt en deze klant afhaakt. Betalingen op mobiel zijn niet minder veilig dan op desktop, maar het is nog erg nieuw en fragiel waardoor men het al snel wantrouwt.

Gast betaling
Geef de mogelijkheid om als gast af te kunnen rekenen. Forceer klanten niet om een account aan te maken. Dit zijn weer extra stappen, extra momenten waar het fout kan gaan en weer meer velden die je moet invullen. Conversie tests tonen een zeer positief effect bij enkel het verwijderen van de “registratie knop”.

Meet Magento 2016 Utrecht

 

Tags: Magento, Events

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen