6 online marketing trends voor 2019

Het nieuwe jaar is begonnen! Hoog tijd om de balans op te gaan maken. Wat worden de online marketing trends voor 2019?

1.Chatbot

Je hebt het vast wel ooit meegemaakt; je bent aan het chatten op een website en de klantenservice reageert keer op keer direct. In dat geval word je niet geholpen door een echte medewerker, maar door een chatbot; een geautomatiseerde gesprekspartner. Op basis van artificial intelligence en machine learning kan een bot vragen beantwoorden. De technologie wordt steeds beter en toegankelijker. Chatbots worden menselijker. Zelf werken wij samen met Joboti, een chatbot die onder andere gepersonaliseerde job alerts in kan stellen via Facebook messenger.

Het is aannemelijk dat de chatbot in 2019 echt een serieuze rol gaat spelen in veel organisaties, gezien de krappe arbeidsmarkt en de steeds hoger wordende eisen aan de klantenservice. Men verwacht 24/7 bereikbaarheid van een bedrijf.

 

2. Voice search

Een paar maanden geleden kwam de Google Home op de markt. De eerste Nederlandse stemgestuurde speaker. Hiermee kun je onder andere Spotify bedienen, recepten voorlezen of gewoon vragen stellen. Naast Google zijn ook Apple en Amazon actief op de markt, alleen voorlopig nog niet in het Nederlands.

In Amerika is het gebruik van smart speakers flink aan het groeien. 24 procent van de huishoudens beschikt momenteel over een smart speaker, een stijging van 8 procent vergeleken met een jaar geleden. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten via de stem plaats zal vinden.

Steeds meer Nederlandse bedrijven haken in op voice search. Onder meer Albert Heijn, Bol.com en PostNL hebben al eigen interacties gecreëerd voor Google Home. Waar in 2018 de taal, de toegankelijkheid en de kwaliteit van de beschikbare speakers nog een probleem waren, zal dit in 2019 niet meer het geval zijn.
 

3. Micro influencer marketing

Influencers zijn mensen die een groot bereik hebben op social media en geld ontvangen van bedrijven, in ruil voor een stukje promotie van een bepaald product. Nikkie de Jager doet dit bijvoorbeeld voor make-up en Anna Nooshin voor kleding. Wie denkt dat een berichtje op Instagram van Nikkie hoogstens een paar honderd euro kost heeft het mis: 13.500 euro per post. Dat is nog niks vergeleken met wat de Amerikaanse personality Kylie Jenner vraagt. Zij promoot jouw product voor net geen miljoen, namelijk 850.000 euro.

Aangezien niet ieder MKB bedrijf dit soort bedragen te besteden heeft, zijn de micro influencers in opkomst. Dit zijn mensen met 10.000 tot 50.000 volgers op social media. Deze groep influencers zijn meer betrokken, aangezien ze niet zoveel advertentieverzoeken krijgen. Daarnaast is een post betaalbaarder. Met 500 euro budget gaan sommige influencers al akkoord. Verder komt een post van een micro influencer vaak oprechter en geloofwaardiger over, omdat zijn of haar tijdlijn nog niet is verzadigd met betaalde content. Dit zorgt ervoor dat de post meer likes en reacties zal ontvangen.

Gezien alle voordelen en het succes van influencer marketing, is het zeer aannemelijk dat ook de micro influencers een grote rol gaan spelen in 2019.
 

4. Live video

Video heeft de laatste jaren een enorme opmars gemaakt. De verwachting is dat 82 procent van het internetverkeer in 2021 bestaat uit video. Waar video de contentwereld al even veroverd heeft, is dit met live video nog niet het geval. Grote bedrijven laten het nog vaak links liggen. De kleinere ondernemingen zetten het wel in, maar vaak onprofessioneel; de kwaliteit is te laag of de stream hapert continue. Toch is live video wel wat men graag ziet. Meer dan 75 procent van de consumenten geeft de voorkeur aan live video in plaats van het lezen van een artikel.

Gezien de steeds verbeterende internetsnelheid en livestream mogelijkheden, zal live video in 2019 een stuk vaker op social media te vinden zijn.

 

5. Social shopping

E-commerce zal verder naar social media gaan groeien. Dat is niet verrassend, gezien het feit dat 71 procent van de consumenten een product koopt na een positieve ervaring van een bepaald merk op social media. Dit is ook bij de platformen niet onopgemerkt gebleven. Instagram, Snapchat en Pinterest introduceerde afgelopen jaar hun product tagging, waarmee je via 1 klik op de foto terecht komt bij de desbetreffende product detailpagina. Facebook had al een soortgelijke optie.

In 2019 zal dit nog een stapje verder gaan. Instagram heeft recentelijk de wishlist uitgerold en onderzoekt de mogelijkheden om af te rekenen op het platform zelf. Hiermee zal het aan affiliate marketing gaan doen, waarmee ze direct de strijd aangaan met onder andere Bol.com of Tradetracker.

 

6. Stories

Een aantal jaar geleden introduceerde Snapchat stories, beter bekend als mijn verhaal. Korte visuele berichten die 24 uur zichtbaar zijn voor de volgers. Eind 2016 werd Instagram stories geïntroduceerd en sindsdien is het hard gegaan. Inmiddels gebruiken wereldwijd ruim 300 miljoen mensen de functie en is stories terug te vinden in vrijwel ieder social media platform. Naast Instagram en Snapchat hebben ook Facebook, Whatsapp, YouTube en Skype de functie in zich.


Facebook voorspelt dat stories in 2019 meer bekeken worden dan berichten in het nieuwsoverzicht. Het is dus aannemelijk dat stories de nieuwe standaard gaat worden voor het plaatsen van content.
 

Tags: marketing, online marketing

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen