Een derde van je beste websitebezoekers beter vasthouden, lees hier hoe!

Een zoekmachine is inmiddels zo breed ingeburgerd dat ''Googlen'' al jaren terug in de Van Dale is opgenomen. Daarmee is de tool binnen (werken-bij) websites erg populair geworden. Echter komen op dit moment veel websitegebruikers van een koude kermis thuis, wanneer ze een interne zoekfunctie gebruiken. In dit blog lees je hoe een goed werkende zoekmachine zorgt voor meer resultaat en wat dit voor jou kan betekenen.

Websitebezoekers die de zoekbox gebruiken op je vacaturesite blijven gemiddeld langer op je website en solliciteren vaker dan bezoekers die dit niet gebruiken. De zoekbox op een vacaturesite is er om de bezoeker vacatures te tonen die aansluiten bij de zoekopdracht. Matcht dit niet? Dan vindt de zoeker niet waarvoor hij kwam: een relevante vacature. Bij Aditech verliet hierdoor 93% van de bezoekers de website zonder nog maar één vacature te hebben gezien.

Om de verbeteringen die we hebben kunnen realiseren zo helder mogelijk te presenteren, heeft Aditech ons de gelegenheid gegeven om de resultaten van hun werken-bij site te delen.

Casus Aditech

Op de website van Aditech zagen we dat wanneer een websitebezoeker in de zoekbalk een vacature of functie zocht, waarbij de zoekopdracht niet overeenkwam met de vacaturetitel, dit ‘nul zoekresultaten’ opleverde. Dit veroorzaakte teleurstelling bij de zoeker met als resultaat dat de de site wordt verlaten. Bij Aditech is hierdoor het uitstappercentage geconstateerd op 93% tussen januari en juni 2020. 

Vacatures zoeken met het beste resultaat

Met behulp van een van de Google Cloud Talent Solution (GCTS) functionaliteiten kunnen we er nu voor zorgen dat er altijd een passend zoekresultaat wordt gepresenteerd voor de websitebezoeker en het uitstappercentage hierdoor aanzienlijk daalt. Ben je benieuwd naar de eerste resultaten? Lees dan verder.

 

Figuur 1: resultaten zoekbalk verkeer Aditech met en zonder gebruik GCTS 

In bovenstaand figuur is te zien dat het aantal zoekresultaten dat niet op nul eindigt procentueel afneemt: hierdoor krijgen steeds meer serieuze websitebezoekers bij het gebruiken van de zoekbalk passende vacatures te zien. 

Naam

Tabel 1: resultaten zoektermen Aditech met en zonder gebruik GCTS 

De tabel is een voorbeeld van een aantal zoektermen die door gebruikers zijn ingevuld op https://www.aditech.nl/. Te zien is een positief verschil in zoekresultaten zonder en met GCTS.

De juiste banen aan de juiste mensen tonen 

Het algoritme van GCTS leest de zoekresultaten en herleidt automatisch verschillende soorten gegevens, zoals verwante functietitels, werkervaring en branche. Doordat wat er getoond wordt, naar aanleiding van de zoekopdracht, relevanter is, vinden meer websitebezoekers de juiste vacature en stappen minder mensen uit. 

Vacatures en kandidaten op elkaar afstemmen

Als laatste biedt GCTS nog een gave functionaliteit: vertalingen worden ook meegenomen. Wanneer iemand zoekt op ‘Elektryk’, levert dit bij normale zoekbalken 0 resultaten op. ‘Elektryk’ is het zoekwoord in Pools voor de functie elektromonteur. Na implementatie van GCTS vind je nu ook vertalingen in de zoekresultaten terug. Hiervoor dient de zoeker natuurlijk wel Nederlands te kunnen lezen ;).

Wil jij je websitebezoekers helpen de juiste vacature te vinden? Wil jij betere resultaten door je zoekmachine te optimaliseren en wil je je uitstappercentage verlagen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bekijken graag de mogelijkheden samen met je.

Wil je meer informatie?

Neem contact met ons op, de koffie staat klaar!

Contact opnemen