Hoe kunnen we je helpen?

Werken-bij websites: welke van deze 5 soorten zet je in?

26-11-2020

Welkom in de grootste jungle van online recruitment, ons eigen kikkerlandje Nederland. Wij kennen Nederland niet anders als dat je voor elk beroep minimaal drie eigen vacaturewebsites hebt. Dus je bent tandartsassistent met een Poolse achtergrond die viool speelt en je wilt drie dagen per week werken? Dan hebben we vast een niche vacaturesite voor je waar jij los kunt gaan als werkzoekende.

Nederland is ook het land waar elke zichzelf respecterende organisatie een eigen professionele werken-bij website heeft. En voor ons Nederlanders is dat normaal, maar in de rest van de wereld is dit nog lang niet de standaard. In veel Europese landen hebben werkgevers nog nooit gehoord van een eigen werken-bij website en wordt het online recruitment speelveld gedomineerd door drie of vier grote vacaturesites per land.

Werken-bij website in Europa? Dat zegt me niets!

In het “normale leven” run ik al meer dan tien jaar het digital recruitment agency van Nederland (Getnoticed). Dus het bouwen van werken-bij websites en recruitment websites is wel ons ding zeg maar. Een van onze afstudeerders deed in 2019 een onderzoek bij 100 niet Nederlandse bedrijven in Europa. Het bleek dat 94% van alle ondervraagde Europese directeuren nog nooit had gehoord van het fenomeen dat wij een “aparte werken-bij website” noemen. Oké op het lijstje van Arjan: Things To do Today: Conquer the rest of Europe (maar dat is een verhaal voor een andere keer).

Lang verhaal kort: Nederland snapt online recruitment als geen ander. Maar ook wij kunnen nog heel goed inzoomen op de verschillende soorten websites en de betreffende doelstellingen die deze verschillende websites hebben.

No alt text provided for this image

Ik onderscheid in dit blog vijf hoofdrichtingen van werken-bij websites of recruitment websites. Ja er zijn nog meer gedetailleerde andere varianten die elk hun eigen subdoelstellingen hebben, maar vandaag gaat het over deze vijf hoofdrichtingen.

Daar gaat ie:

  1. Werken-bij website
  2. Recruitment website
  3. Vacature website
  4. Campagne website
  5. Landingspagina

 

Om het geheel een beetje overzichtelijk te houden heb ik voor alle verschillende soorten werken-bij websites dezelfde vragen en antwoorden opgesteld:

  • Voor wie is het?
  • Wat is de doelstelling van de website?
  • Waarop moet je letten?
  • Enkele voorbeelden!

 

1. De werken-bij website

Voor wie is het?

Een werken-bij website zet je in als je een directe werkgever bent. Je bent een bedrijf of een organisatie die direct met haar gewenste doelgroep communiceert.

Wat is de doelstelling van de website?

De doelstelling van een werken-bij website is meestal tweeledig. Je wilt je werkgeversmerk laten zien, maar vooral ook voldoende kwalitatieve sollicitanten genereren om interne vacatures te vervullen.

Waarop moet je letten?

Als je een nieuwe werken-bij site ontwikkelt moet je je heel goed bewust zijn van het percentage branding en het percentage conversie dat je wilt bereiken. Doe dat voordat je een leverancier selecteert, want het ene bureau (in recruitment webbouw) is echt het andere niet.

Mooi voorbeeld: Een grote internationale fastfoodketen had een briljant mooie werken-bij website laten ontwikkelen door een echt high-end creatief bureau. Serieus wow factor van een 10 met sterretjes en ballonnen.

No alt text provided for this image

Probleem: de website was zo gaaf, mooi en creatief dat er geen sollicitant meer binnenkwam.

Echte situatie: operatie geslaagd, patiënt overleden.

De fastfoodketen moest switchen naar een meer conversie-gedreven bureau en kon het hele online werken-bij circus eerst afbreken om het daarna vanaf nul weer opnieuw op te bouwen. Dan zijn dure grappen in recruitmentland.

Waar je verder op moet letten: zorg dat je werken-bij website goed is aangesloten bij alle trafficbronnen (geautomatiseerd via XML of API). Ook moet je vooraf weten of je een duidelijke connectie met je ATS kunt maken (kijk naar een tweerichting koppeling) en controleer direct je hele werken-bij websites plus ATS flow voor de AVG wetgeving.

In twee eerdere FrankWatching artikelen vind je tips & tricks voor sterk converterende werken-bij websites

  1. Zo converteert je werken-bij website optimaal (zie hier)
  2. De ultieme werken-bij website, meer bereik en conversie (zie hier)

 

Enkele voorbeelden:

No alt text provided for this image

Werken-bij van Lanschot Kempen

Propositie: sterk employer brand per specifiek bedrijfsonderdeel van de groep. Ervaring kandidaat: veel informatie van de organisatie als werkgever en sterk op conversie.

No alt text provided for this image

Werken-bij Scania

Propositie: duidelijke tech-georiënteerde werken-bij website. Ervaring kandidaat: eenvoudig navigeren en solliciteren (conversie staat voorop).

Bekijk ter inspiratie zeker ook eens naar werken-bij Fletcher of werken-bij SPIE.

2. De Recruitment website

Voor wie is het?

In tegenstelling tot een werken-bij website is een recruitment website niet voor directe werkgevers, maar voor professionele intermediairs. Uitzendbureaus, detacheringbureaus en werving & selectiebureaus maken gebruik van recruitment websites.

Wat is de doelstelling van de website?

De doelstelling van de recruitment website is het binnenhalen van sollicitanten. Deze sollicitanten worden vervolgens gematcht en geplaatst bij een heel scala aan klanten van de betreffende intermediair.

Een directe werkgever heeft sollicitanten nodig om interne vacatures te vervullen. Een intermediair heeft sollicitanten nodig om omzet te maken en dat maakt een verschil van dag en nacht. Een intermediair heeft doorgaans behoefte aan een veel breder speelveld van instroom, omdat de sollicitant vaak op meerdere vacatures geplaatst kan worden op meerdere momenten.

Waarop moet je letten?

Een recruitment website heeft veel bewijslast nodig. Als oriënterend sollicitant reageer ik doorgaans primair altijd op een specifieke vacature en krijg ik de intermediair “cadeau”. Ofwel ik moet via de intermediair naar de baan die ik wil. Als je dit weet, dan ziet je design en je gehele userflow er compleet anders uit.

De recruitmentsite mag wel over jou als intermediair gaan, maar je moet heel erg goed weten waar je je interne content plaatst en waar vooral niet. Een recruitment website moet mijns inziens altijd hard op conversie gedreven zijn, nog veel harder dan een werken-bij website. Alle details zijn belangrijk en beslissen of je voldoende kwalitatieve instroom krijgt. Een sterke recruitment website maakt echt het verschil in je jaarcijfers als intermediair.

Enkele voorbeelden:

No alt text provided for this image

Werken-bij Eiffel

Propositie: sterke propositie die gaat over jouw persoonlijke ontwikkeling. Ervaring kandidaat: transparant en overzichtelijk navigeren en solliciteren (conversie)

 

No alt text provided for this image

Aditech

Propositie: geen twijfel mogelijk, ambacht en vakwerk hier is het te doen! Ervaring kandidaat: UX geheel afgestemd op de doelgroep, what you see is what you get geen poeha.

Bekijk ter inspiratie zeker ook Matchpartner , Young Capital  en JOB Personeelsmakelaar.

3. De vacature website

Voor wie is het?

De vacature website (ook wel bekend als het jobboard) is een platform voor ondernemers, waar het platform zelf commercieel geëxploiteerd wordt. Ofwel, de ondernemer verdient geld met vacature postings, cost-per-click modellen, abonnementen, cv-database toegang, bannering of vergelijkbaar.

Vacature websites heb je ook nog eens in twee smaken, het echte jobboard (of de vacature website) en de vertical search engine. Het jobboard toont alleen vacatures die echt op het jobboard zelf zijn geplaatst (denk aan onder andere Monsterboard en Intermediair.nl). De vertical search engine kan ook banen scrapen van andere jobboards, werken-bij websites en recruitment websites. Doorgaans zijn dit de websites met hoge volumes in vacature aantallen (Indeed, Jobrapido, Jooble et cetera).

Wat is de doelstelling van de website

Doorgaans gewoon geld verdienen, niet meer en niet minder.

Waarop moet je letten

Als je een nieuwe vacature website gaat starten in Nederland, dan ben je echt een knappe jongen als je er nog een leuke boterham mee kunt verdienen.

Bereid je vast voor op droog brood!

 

No alt text provided for this image

Er zijn zoals ik in mijn intro al vertelde zoveel commerciële vacature platformen, dat je echt goed moet weten waar je aan begint. Neem even mee dat Indeed, Monsterboard, LinkedIn, Google for jobs et cetera je concurrenten zijn! En je vacature website is echt niets waard zonder voldoende traffic.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je functionaliteiten en je UX (user experience) veel uitgebreider moet zijn dan een werken-bij website of een gemiddelde recruitment website. Je klant moet zelf vacatures kunnen plaatsen in het front-end gedeelde van je vacature website. Je kandidaat wil je een eigen omgeving bieden in het front-end gedeelte van je vacature website.

Als je dan toch het “one in a million idea” hebt om een vacature website te gaan creëren om commercieel te exploiteren, prima! Maar houd rekening met al jouw klanten die sollicitanten op hun eigen manier willen ontvangen. Sommige per e-mail, maar de grote spelers direct in hun ATS.

Enkele voorbeelden:

No alt text provided for this image

Carrière in Limburg

Propositie: alle vacatures in één provincie. Ervaring kandidaat: duidelijk gericht op conversie (bekijk call to action buttons).

 

No alt text provided for this image

Twiglers

Propositie: alle vacatures verdeeld in 49 niche kanalen. Ervaring kandidaat: blijven navigeren (veel info en content) totdat je gaat converteren.

4. Campagne website

Voor wie is het?

Nu wordt het leuk, want een campagne website kan echt voor iedereen zijn. Voor directe werkgevers, voor intermediairs en zelfs voor vacature website exploitanten.

Wat is de doelstelling van de website?

Een campagne website tuig je op voor een bepaald campagne doelstelling. Stel je bent van Geloven Snacks en je hebt een high-end werken-bij website waar je alle type vacatures op communiceert. Dan heb je ineens 10 – 20 of 100 operators of monteurs nodig in een bepaalde fabriek en kom je tot de conclusie dat je bestaande online infrastructuur zich niet voldoende laat lenen om snel en effectief die grote groep mensen binnen te halen, dan lanceer je een campagne website. Snel en tijdelijk. De hele arbeidsmarkt communicatie is natuurlijk gericht op de subdoelgroep voor je campagne.

Waarom moet je letten?

Houd je AVG en sollicitatieflow van de kandidaat goed in de gaten. Naast je werken-bij website of recruitment website moet je tijdelijke campagne site wel compliant blijven met je bedrijfsproces.

Een voorbeeld:

No alt text provided for this image

En de begeleidende social media add

No alt text provided for this image

Betreffende tijdelijke campagne website is overigens momenteel offline. 

5. De landingspagina

Voor wie is het:

De landingspagina kan zijn voor directe werkgevers en voor intermediairs.

Wat is de doelstelling van de website?

Net als bij de campagne website kom je tot de conclusie dat je bestaande online werving infrastructuur (net of geheel) niet voldoende aansluit bij de doelgroep. Wij als kick-ass digital recruitment agency zetten specifieke landingspagina’s in als we meerdere schaarse profielen moeten werven voor een opdrachtgever. Dit doen we als we weten dat we echt “helemaal los” moeten gaan met arbeidsmarkt communicatie om de doelgroep te overtuigen.

Waarop moet je letten?

Gebruik een eigen URL, met een eigen campagne. Denk alleen aan de doelstelling van de werving van dit profiel en ga offroad als het neerkomt op corporate communicatie.

Voorbeeld: Je bent VDL Nederland en hebt een high-end werken-bij website (www.werkenbijvdl.nl) maar deze is gebouwd om veel vacatures te communiceren en veel sollicitanten af te vangen.

Nu zoek je een extreem schaarse doelgroep, Robotic Engineers en je weet dat je doelgroep 100% latent werkzoekend is (we moeten ze echt verleiden om te kunnen laten reageren). Dan moeten we gewoon alles uit de kast halen voor succes.

Voorbeeld 

No alt text provided for this image

https://www.wordroboticsprogrammeur.nl/ (VDL)

Propositie: 100% geënt op de doelgroep in visuals, tekst, feeling. Ervaring kandidaat: wow effect, de moeite waard om te reageren

´╗┐Resumerend:

Denk eerst vanuit je wervingsdoel en vanuit je doelgroep of doelgroepen. Omschrijf wat je website moet gaan doen (hoeveel is branding en hoeveel is conversie). Laat je echt goed adviseren voordat je een website gaat of laat ontwikkelen. Werk met professionals, want ook hier geldt: penny wise pound foolish. 

Leuk om te weten: Binnen enkele maanden komen er nog twee andere soorten smaken online recruitment websites bij op de markt. Dat heeft te maken met de snel veranderende arbeidsmarkt waarin we terecht gaat komen. Daarover later meer!

We sow, you harvest

Wij geloven in samenwerking en in lange termijn partnerschap. Want daar plukken we samen de vruchten van.