17-04-2024
Branchevereniging DDMA (Commissie Social Media) analyseerde 154.000 campagnes en constateerde vier opvallende trends in social media advertising. In hun rapport 'de Social Advertising Benchmark' worden deze toegelicht, maar wij geven je hierbij alvast de highlights!
Meta is en blijft de grootste qua marktaandeel, nu ook B2B, en TikTok laat de meeste groei zien
Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) heeft met 75% duidelijk de koppositie, gevolgd door LinkedIn. De grootste verliezer is X (Twitter), dat zijn martaandeel flink ziet kelderen. TikTok ziet daarentegen het marktaandeel met 50% toenemen ten opzichte van 2022 en is hiermee de snelste stijger.
Korte termijn focus door onzekere economische situatie
Uit cijfers van de Social Advertising Benchmark blijkt dat het aantal conversie gedreven campagnes toeneemt. Een ontwikkeling die haaks staat op de trend in het marketinglandschap waarbij sinds tijden de focus weer meer ligt op awareness en branding.
Najaar piekmoment voor B2C
Uit het onderzoek blijkt dat B2C-merken in de laatste maanden van het jaar, en met name de ‘holiday season’, flink losgaan. Voor de meeste marketeers zal dit geen verrassing zijn en zal deze uitkomst vooral een bevestiging zijn. Omdat TikTok als advertentiekanaal nog in de kinderschoenen staat, heeft het nog geen vaste plek in de mediaplanning veroverd en is daarom de enige uitzondering.
Prijzen gedaald in 2023
Meta, LinkedIn en Pinterest hebben in 2023 een prijsverlaging doorgevoerd. LinkedIn is ondanks de grote verlaging van hun CPM nog steeds de duurste. X (Twitter) valt ook op dit punt op; zij verhogen juist hun prijzen terwijl er minder wordt uitgegeven op het platform. Daarnaast neemt de concurrentiestrijd flink toe door het groeiende marktaandeel van zowel Snapchat als TikTok. Met als gevolg dat de prijzen verhogen.
Daan Jansonius, voorzitter DDMA Commissie Social Media: “Het doel van deze benchmark is om social advertisingspecialisten te helpen hun campagnes te verbeteren, maar ook om CMO’s en marketeers inzichten in de markt te verschaffen. Daarvoor kunnen we bouwen op een enorme hoeveelheid data die vaak tot interessante conclusies leidt. Zo zeggen marketeers bijvoorbeeld al jaren dat ze hun afhankelijkheid van Meta willen verkleinen en hun campagnes meer op awareness en de lange termijn willen richten. De data laat nu zien dat van beide geen sprake is. Dat zijn precies de inzichten die een benchmark als deze zo waardevol maken.”
Wil je hier een keer met ons over sparren neem dan contact op!